Thematisch werken is eindeloos

We werken thematisch met het International Primary Curriculum (IPC), waardoor leerlingen de kans krijgen om samenhang in hun kennis aan te brengen. Doelen worden binnen thema's behaald door directe instructie, gerichte oefenactiviteiten en effectieve leerstrategieën. Dat is de weg voor leerlingen om met plezier en succes de leerdoelen behalen.

Ralph Borghart, schoolleider Onder De Bogen: “Nieuwe dingen ontdekken en de samenhang zien. Dat blijft een feest. Zo kun je bijvoorbeeld op zoveel verschillende manieren naar eten kijken. Voeding, restaurants, koken, ingrediënten, cultuur, geografie. Als je de samenhang ziet, beklijft kennis veel beter. Het zet kinderen ook aan om zelf onderzoek te doen. Leerlingen van groep 3 storten zich op de breking van het licht of op de werking van de hersenen. Zo begrijpen ze dat het logisch is dat je nog niet alles snapt!”

Duik in de Romeinse tijd

Een project over de Romeinen gaat natuurlijk over aardrijkskunde en geschiedenis. Maar ook over een bezoek aan het Castellum, onderzoek naar de kleding en eetgewoonten van de Romeinen of de opvoering van een toneelstuk uit die tijd. Die samenhang maakt het onderwerp extra interessant.

Leerlingen zijn ontdekkingsreizigers die onder begeleiding van hun leerkracht onderzoek doen.